Ahoj všem.
Jsem tu po dlouhé době s drobným infem.
Bude pojednávat o novém sw na nových vozidlech (076 a výše), který se dostane v té samé podobě i na starší kousky. Na starších kouscích sice nebudou aktivní všechny funkce, ale pokud se někdy dodělají (jako například předvolba dveří), tak i to bude fungovat.
Základem je vás informovat o tom, co je nového z hlediska AVV a IS.
Z hlediska AVV je nový sw řízení AVV, který je téměř totožný jako na 380 z hlediska funkcí.
· Z hlediska hardwaru je plus to, že snímače již nebudou muset mít krycí plechy snímače, které jsou hlavní příčinou jejich utržení.
· AVV nově obsahuje rychlíkový optimalizátor.
· Po nastavení AVV je automaticky aktivován optimalizátor
· AVV bude nově umět z mapy tratě vyčíst délku nástupiště a porovnat ji s délkou vlaku (bude muset být nový formát mapy AVV). V případě, že je vlak delší než nástupiště, zastaví u cedulky „konec nástupiště“ – nyní tomu tak není
· Zabudována ochrana zadávání počtu náprav – pokud bude číslo počtu náprav větší než 48, automaticky se hodnota bere jako délka v metrech. Je to bezpečnější (výrazně) než současný stav, když někdo omylem zadá 120 náprav (délka cca 800 m) je lepší to brát jako 120 metrů než 120 náprav. To je nejčastější chyba při zadání údajů při nastavení AVV a následné problémy se zastavováním v zastávkách.
· Nově lze přenášet data AVV na vozidlo bezdrátově. O tom, že na vozidlo jsou data přenášena jste informování hláškou na displeji „Pálení dat AVV na X.voze“. Je to zabezpečeno tak, že data lze nahrát pouze v případě, kdy není AVV nastaveno na používáno. Tzn. že se data nenahrají, pokud se na AVV jede nebo je nastaveno AVV a jede se i v režimu jízdy „AUTOMATIKA“ (než se například systém zorientuje). Tzn. že se nemůže stát, že byste jeli na AVV a někdo vám „pod zadkem“ sebral aktuální data a podstrčil jiná. Je možné, že se hláška o pálení dat zobrazí i při jízdě na AVV, ale fyzicky se data nevypálí. Když je nějaký pokus neúspěšný s pálením (třeba i z důvodu, že na AVV jedete), tak se tato hláška opakuje 7x pro daný vůz. Pro vás to ale neznamená nic jiného, než to, že se někdo pokouší nahrávat data AVV bezdrátově. Člověk, který data poslal pak vidí v logu, že se to nepovedlo a je na něm, jak data na vozidlo dostane (třeba dalším pokusem o nahrátí – až budete na druhém stanovišti nebo až bude vozidlo v depu). Naopak platí, pokud jsou nahrávána data na stanoviště, ze kterého chcete jet (poslední fáze: vypalování do karty AVV), tak po zadání vlaku do AVV vypíše hlášku „vlak nenalezen“, protože jsou všechny stránky uzamčeny (v daný okamžik neexistuje žádný vlak), aby nedošlo k poškození dat. Ale opět jste informování o pálení dat AVV, takže by neměl být problém. Aktuální testy ukazují, že současná data AVV se vypálí do dvou minut. Jakmile pálení skončí, ztratí se závada z trvajících závad (T: ), ale nudle zůstane svítit (N: ) a čeká na potvrzení a vlak lze normálně do AVV zadat.
Z hlediska IS je toho více a nejspíše to vše nezahrnu:
· Jednak je třeba data vytvářet v úplně novém sw pro tvorbu dat (to je má parketa) – aktuálně jsou tato data nasazována a jsou kompatibilní se starou verzí sw vozidla. Novinkou jsou i nová výluková hlášení na tabulích IS (již jsou zapracována na výluku mezi Chocní a Brandýsem n.O.)
· V novém sw po dojezdu do cílové stanice (ale třeba i při rozpojování) zůstanou svítit tabule 7 minut i při vypnutém řízení (pak automaticky zhasnou)
· Nově lze vybrat „jen cílovou stanici“ (jako na 814) – to slouží pouze pro případ nouze nejvyšší. Na vnitřních tabulích se zobrazuje pouze cílová stanice alternující s časem, na vnějších jen cílová stanice (bez linky). POZOR!!! Jen cílová stanice odporuje smluvním podmínkám s ROPIDem, takže používat opravdu jen v případě nouze.
· hlášení jsou nově přejmenována na „Mimořádná hlášení“
· mimořádná hlášení jsou v displeji zkrácena (již ne každá hláška váží cestující J - vážení cestující). Na tabulích se bude zobrazovat text, co vidíte v displeji. Audiovýstup je delší i s vážením cestujících a případným dalším info. Vše schváleno GŘ O16.
· je opravena chyba se zapnutým speciálním hlášením, které zapomenete vypnout. Nově se speciální hlášení ukončuje i vypnutím řízení (pozor, až v novém sw). Indikace zapnutého speciální hlášení je i nadále zobrazena na základním snímku s trakčním napětím, K35 (dvouobrazovková: levá) textem před názvem stanice „SPEC.HL.“. Při zobrazení tohoto textu i nadále platí, že se nezobrazuje nic jiného než speciální hlášení, cílová stanice a akusticky to NIC nehlásí. To je stále stejné a nic se v tomto směru nezměnilo. Stále platí, zapnuté hlášení vypínat tlačítkem „ukončit“. Vypnutí řízení je až poslední možnost, kdy pak IS obnoví všechny své funkce. POZOR, až v novém sw.
· i data informačního systému se dají přenášet bezdrátově. Tady už to je bez vaší asistence. Data, která se dostanou na vozidlo v průběhu dne se automaticky aplikují nejdříve následující den v 1:45. Lze je aplikovat i dříve, ale to je až v případě nouze nejvyšší, že by bylo někde něco třeba. Pak bych poslal data na vozidlo a po telefonu řekl návod, jak je aplikovat ručně dříve na vozidle. Data se přenášejí v závislosti na své velikosti. Současná databáze cca 1500 vlaků (včetně jednotlivých kalendářních variant) se přenáší na celé vozidlo přes 2 hodiny, kdy na každé stanoviště to je něco málo přes hodinu. Čím menší data, tím kratší čas.
· V novém sw se na vnějších tabulích překresluje cílová stanice přes celou tabuli. Současná sekvence zobrazení po nastavení vlaku je:
(Linka) výchozí – cílová stanice) , pak následuje výpis stanic „přes“ a pak pouze cílová stanice
V novém sw, kdy se zobrazuje jen cílová stanice (třeba s linkou) se tato stanice překreslí přes celou tabuli. Je to vhodné zejména u dlouhých názvů stanic, které se normálně na vnější boční tabuli nevejdou (zejména s linkou) do jednoho řádku, tak se použijí v sekvenci oba řádky, kdy se pak dá zobrazit „srozumitelnější“ název stanice.
Doporučení: pokud voláte na zkušebnu z tratě a potřebujete nějakou radu (přítele na telefonu), je vhodné pokud voláte na mobilní telefon, který tu máme k dispozici. Pevnou linku nejsme schopni sebou nosit po opravách. Číslo je: 725 736 386 (je i v displeji v technických údajích v tabulce 2). Dále je v displeji i číslo na vedoucího směny správkárny, který by měl umět poradit s mechanickými záležitostmi.
Tak to je ve zkratce vše.
Další novinky na nových vozidlech i v novém sw se dozvíte nejspíše od KV.
S pozdravem
Petr Hudec
České dráhy, a.s. | DKV Praha
Zkušebna 471 – příprava dat IS a AVV