ZPĚT

Používání myčky Praha ONJ všeobecně upravuje, Vyhláška oddělení kontroly a školení DKV Praha č. 11/08, vydaná 5.5.2008, zpracoval Mikeš Zdeněk. Jelikož v poslední době se podařilo již několikrát strojvedoucím špatnou manipulací při mytí jednotek 471 poškodit potahové zařízení „vozík“ a tato záležitost není zrovna levná, rozhodl jsem se podělit se s vámi o mé zkušenosti s mytím jednotek 471.

Všeobecně jsou mezi strojvedoucími rozšířeny dva způsoby jak jednotku 471 bezproblémově umýt. Způsob č.1 je méně náročný na přípravu jednotky pro mytí, ovšem skrývá v sobě riziko že při uniku vzduchu z brzdového potrubí dojde k přibrzdění jednotky, je tedy nutno při mytí neustále hlídat stav vzduchu v brzdových válcích, pravděpodobnost že se vám to stane, je však velice malá pokud dodržíte určitá opatření, kterými můžete možnost uniku vzduchu omezit a vzhledem k tomu že na pomalý únik vzduchu je brzda necitlivá (pravděpodobnost asi 1:100). Způsob č.2 je náročnější na přípravu jednotky před mytím a po mytí, jelikož předpokládá vypnutí brzdových rozvaděčů a odvětrání brzdových válců, ovšem během mytí se už o vzduch, respektive o brzdu nemusíte starat.

Způsob č.1 :

již na fekální koleji si můžete připravit jednotku pro mytí vypnutím všech magnetických brzd a přeladěním RDS simplexního kanálu na 83k., vysílačku však nechte zatím přepnutou na 70k. stuha (duplex), po přepnutí na simplex už na vás nebude mít dozorce depa spojení. V letních měsících na jednotách 471, které mají nouzové větrací výklopné okna, překontrolovat jejich uzavření.

Přistavení k myčce se provádí tak, aby jste zastavili u oranžového sloupu před myčkou, konkrétně potom tak že sloupek uprostřed pravého bočního okna stanoviště jednotky by měl být mezi dvěma chromovými pojezdy na kterých je umístěno zařízení pro dálkovou obsluhu myčky (toto zařízení se nepoužívá a nyní je na něm umístěný štítek s frekvencí RDS simplex 83k.). Při přistavování doporučuji mít režim řízení přepnut na „MAN“ a již vypnutou parkovací brzdu.

Po zastavení a pak při mytí je třeba učinit tyto úkony :

A1. – zabrzdit přídavnou brzdou ale jen do polohy bez MG brzdy (po zabrzdění zůstává v prostřední poloze)

B1.  – přepnout RDS na simplex a naladit 83k. pokud jste tak už neučinili dříve

C1.  – přepnout režim řízení na „MAN“, vypnout parkovací brzdu, řídící páku do polohy „jízda“ a směr přepnout do polohy „0“, toto provést pokud jste tak už neučinili při přistavování z fekální koleje

D1. – vypnout všechny tři magnetické brzdy (v rozvaděči RTO dole jistič a poté tlačítko pro odbrzdění ) překontrolovat pohledem skutečný stav trámců, pokud jste tak neučinili již dříve

E1.  – zaklopit zpětná zrcátka

F1.   – uzavřít nástupní dveře jednotky

G1. – ohlásit obsluze myčky že jste připraveni pro zapřažení vozíku, jednotka je stále zabržděná přídavnou brzdou

H1. – během zapřahání vozíku zapnout kompresor na manuál a doplnit vzduch na maximum

I1.    – po rozsvícení blikajícího zeleného světla jednotku odbrzdit, budete zároveň vyzváni obsluhou myčky aby jste tak učinili, po odbrzdění oznámit prostřednictvím RDS že je jednotka odbržděná

J1.    – po předání této informace již dále nezasahovat v žádném případě do pohybu jednotky, veškerá další manipulace s brzdou nebo zadání do výkonu jen po předchozí důkladné domluvě a souhlasem obsluhymyčky !

K1. – nejpozději ve chvíli kdy se ozve akustický signál myčky, zelené světlo začne svítit trvale a vozík začne táhnout jednotku do myčky je nutno stáhnout sběrač (pokud jste na 971 tedy motor. vůz je vzadu, měli by jste dle vyhlášky č.11 taktéž mít sběrač dole, i když je ještě stále pod trolejí, je k tomu pádný důvod, jelikož i myčka se dokáže zbláznit, to znamená že nezastaví pro mytí čela jednotky a myje stále dál a dál bez zastavení, pak už by to bylo jen na vaší pohotovosti jak rychle dokážete stáhnout sběrač – už se to stalo)

L1.  – pokud jste již zastavili a začíná se mýt přední čelo jednotky, pak pokud jste na 971 tedy motor. vůz je vzadu můžete klidně zvednout sběrač a kompresorem stále ještě doplňovat vzduch. V tomto případě by jste měli požádat obsluhu myčky aby vám sdělil kdy bude mytí čel končit aby jste včas stáhli sběrač

M1.                      – během mytí je nutno sledovat stav vzduchu v hlavních jímkách a pokud tlak klesne pod 5,5 barů doporučuji zmáčknout tlačítko závěru a udělat závěr brzdy (vzduch z brzdového potrubí většinou uniká pomaleji)

N1. – pokud jste byli nuceni již udělat závěr brzdy, je potřeba aby jste nadále sledovali manometr vzduchu v brzdových válcích a při sebemenším náběhu vzduchu do válců okamžitě vyzvat obsluhu myčky k pozastavení mytí (tato situace jak již jsem psal výše nastává jen velmi výjimečně při silném uniku vzduchu z brzdového potrubí)

O1. – ve chvíli kdy program mytí dospěje k tomu že bude možné mýt zadní čela, tak jednotku zastaví (je to 2. zastavení) v tu chvíli vás obsluha myčky vyzve prostřednictvím RDS, aby jste zabrzdili a na semaforu by měla svítit červená. Poté co jednotku zabrzdíte přídavnou brzdou (opět stačí poloha bez MG) nahlaste obsluze myčky že je zabržděno. Tuto dobu je možno v případě nějakých komplikací využít pro odvětrání nebo vypnutí brzdy (je to cca. 12-20 min. podle toho jestli se zadní čela myjí dvakrát nebo jednou)

P1.   – po dokončení mytí zadních čel se na semaforu opět rozsvítí  blikající zelené světlo a obsluha myčky vás vyzve k odbrždění jednotky, po odbrždění to RDS nahlaste obsluze, poté asi za 1 min. začne mytí boční skříně

Q1. – po vyjetí z myčky, kdy stále ještě pokračuje mytí, ale jednotka již se blíží k návěstidlu za myčkou, se může stát že se program mytí zastaví, a to v případě že návěstidlo do koleje „E“ není postaveno. V tomto případě nedělejte žádná opatření myčka po rozsvícení návěsti posun dovolen opět cca. po 1 min začne mýt

R1.  – v případě že máte 471 motorák vepředu můžete, ve chvíli kdy vás vozík myčky opět vysune sběračem za návěstidlo začátek trolejového vedení, zvednout sběrač a začít doplňovat vzduch (v tomto případě upozorňuji že pokud vám vzduch v hlavních jímkách poklesl již pod cca. 3-4 bary je lepší se zvedáním sběrače počkat až do chvíle kdy se poslední dveře jednotky dostanou mimo ostřikové brány, protože při doplnění vzduchu dochází k inicializaci dveří a tyto se samovolně otevřou a zavřou)

S1.   – ve chvíli kdy se budete nacházet čelem jednotky asi 10 m. za návěstidlem z myčkové koleje dojde k zastavení jednotky a na semaforu myčky bude svítit červené světlo. Obsluha myčky vás opět vyzve aby jste zabrzdily, v tuto chvíli už můžete zrušit blokování parkovací brzdy, zvednout sběrač (a to i v případě že je sběrač na zadním voze) po doplnění vzduchu a zabrždění jednotky můžete vyzvat obsluhumyčky že je zabržděno a může vypřahat vozík

T1.   – teprve až vám obsluha myčky sdělí, že je vozík vypřažen nebo že můžete odjet, je možno s jednotkou odjet do koleje „E“ v 99% se myje do této koleje, nezapomeňte RDS přepnout na 70k. stuha (duplex) a zavolat dozorci depa že jste po koupeli a kam vás odstaví

U1. – kolej „E“ je šturcová, takže až budete přecházet zpět na druhou stranu jednotky 471, zapněte v rozvaděčích RTO magnetické brzdy.

Způsob č.2 :

již na fekální koleji si můžete připravit jednotku pro mytí vypnutím všech magnetických brzd, vypnutím rozvaděčů brzdy na všech třech vozech a odvětráním vzduchu z brzdových válců (pokud budete chtít je možné rozvaděč brzdy na 471 motoráku zatím nechat zapnutý, protože se dá vypnout a odvětrat uvnitř jednotky a tedy až v případě že to bude potřeba je to možno udělat ve chvíli kdy se myjí čela jednotky tedy když se zrovna jednotka nepohybuje). Přeladěním RDS simplexního kanálu na 83k., vysílačku však nechte zatím přepnutou na 70k. stuha (duplex), po přepnutí na simplex už na vás nebude mít dozorce depa spojení. V letních měsících na jednotách 471, které mají nouzové větrací výklopné okna, překontrolovat jejich uzavření.

Pozor, pokud si už na fekální koleji vypnete rozvaděče brzdy, tak při přistavování k myčce berte na tento stav ohled, jednotka na přídavnou brzdu brzdí o poznání hůř.

Přistavení k myčce se provádí tak, aby jste zastavili u oranžového sloupu před myčkou, konkrétně potom tak že sloupek uprostřed pravého bočního okna stanoviště jednotky by měl být mezi dvěma chromovými pojezdy na kterých je umístěno zařízení pro dálkovou obsluhu myčky (toto zařízení se nepoužívá a nyní je na něm umístěný štítek s frekvencí RDS simplex 83k.). Při přistavování doporučuji mít režim řízení přepnut na „MAN“ a již vypnutou parkovací brzdu.

Po zastavení a pak při mytí je třeba učinit tyto úkony :

A2. – viz. odkaz A1

B2.  – viz. odkaz B1

C2.  – viz. odkaz C1

D2. – viz. odkaz D1

E2.  – vypnout rozvaděče brzdy na všech třech vozech a odvětrat vzduch z brzdových válců (pokud budete chtít je možné rozvaděč brzdy na 471 motoráku zatím nechat zapnutý, protože se dá vypnout a odvětrat uvnitř jednotky a tedy až v případě že to bude potřeba je to možno udělat ve chvíli kdy se myjí čela jednotky tedy když se zrovna jednotka nepohybuje), pokud jste tak neučinili už dříve

F2.   – viz. odkaz E1

G2. – viz. odkaz F1

H2. – viz. odkaz G1

I2.    – viz. odkaz H1

J2.    – viz. odkaz I1

K2. – viz. odkaz J1

L2.  – viz. odkaz K1

M2.                      – viz. odkaz L1, v případě že máte všechny rozvaděče brzdy vypnuté nemusíte už sběrač zvedat a doplňovat vzduch

N2. – pokud nemáte vypnutou brzdu na 471 motoráku, je během mytí nutno sledovat stav vzduchu v hlavních jímkách a pokud tlak klesne pod 5,5 barů doporučuji vypnout brzdu i na tomto voze (je to možno udělat ve chvíli kdy se myjí čela jednotky tedy když se zrovna jednotka nepohybuje. Odvětrání vypnuté brzdy v zadní strojovně trvá na rozdíl od 971 a 071 jen pár vteřin a nemá vliv na zabrzděnou parkovací brzdu)

O2. – viz. odkaz O1

P2.   – viz. odkaz P1

Q2. – viz. odkaz Q1

R2.  – viz. odkaz R1

S2.   – viz. odkaz S1 + v okamžiku kdy se vypřahá vozík nebo když doplňujete vzduch je potřeba jít zapnout alespoň jeden brzdový rozvaděč, aby se stačil naplnit a byl schopen jednotku zajistit po zastavení.

T2.   – viz. odkaz T1 + Pozor jednotka na přídavnou brzdu brzdí o poznání hůř

U2. – viz. odkaz U1 + Zapnout všechny zbývající brzdové rozvaděče

 

Který z těchto dvou způsobu si vyberete je pouze na vás, já používám na jednotky vyšších čísel (od Al 26) způsob č.1 a ty zbylé chudinky které jsou kolikrát i po dílnách těsné jako cedník způsob č.2 .

 

Závěrem dva případy jak to dopadne, pokud se nesoustředíte na to co se právě v myčce děje a v jakém stavu máte jednotku. Budiž to mementem toho, že mýt jednotku nemusí být taková havaj jak si všichni představují.

Po přistavení jednotky a zapřažení vozíku myčky, strojvedoucí teprve poté začal přípravu pro odbrzdění, nevšiml si že režim řízení má v poloze „AUT“ a po přestavení řídící páky do souhlasu, aby jednotku odbrzdil se tato dala do pohybu a vozík přejela (utrhla se ze závěsu vozíku). Co z toho plyne ? Ještě před zapražením vozíku si vždy jednotku odbrzděte a dále používejte jen přídavnou brzdu (nepoužívejte úplně krajní polohu pro MG, už jsem taky slyšel že měl někdo MG brzdy vypnuté v RTO a i přesto jedna zabrzdila, zřejmě špatné zapojení MG brzdy). Dokud nebudete mít vše připraveno nedovolte aby byl zapřažen vozík.

Druhý případ nabádá aby jste měli stále přehled o tom co se právě děje. Nejprve se myje přední čelo (někdy i 2x) poté část boční skříně pak zadní čelo (někdy i 2x) a zároveň se přepřahá vozík pak se myje zbytek boční skříně a nakonec už vás jen vozík vystrká pod trolej. Strojvedoucí v tomto případě ztratil přehled o tom v jaké fázi mytí se nalézá a stalo se to že myčka přerušila program mytí a vysouvání pod trolej, z důvodu že návěstidlo za myčkou nebylo postaveno. Jelikož jednotka byla otočena motorákem dopředu a byla již pod trolejí, strojvedoucí zvedl sběrač, doplnil vzduch a v okamžiku postavení návěstidla za myčkou se rozjel. Je jasné že buďzapomněl nebo si neuvědomil základní věc a to že myčka netuší jak máte jednotku otočenou vzhledem k umístění sběrače a program mytí je stejný pro obě varianty. Proto se nedivte že vás vozík strká strašně daleko i když máte sběrač vepředu, prostě dokud nedokončí program tak vozík nepustí a nepustí ! To že můžete odjet vám musí vždy povolit obsluha myčky. Tento případ tedy dopadl úplně stejně jako ten první poškozením vozíku.

Zdroj:Michael Platzek