ZPĚT

Návod na ovládání tolik oblíbené plošiny na 471 a 971 s drobnými postřehy z praxe a návod na nouzový provoz - oficiální a jednodušší neoficiální.

Postup při nastupování

Cestující na vozíku dá strojvedoucímu tlačítkem umístěným vně vozu s označeným symbolem "cestující na vozíku" signál pro nástup na příslušné straně vozu. Strojvedoucí poté zprovozní příslušnou zdvíhací plošinu (přepínačem v rozvaděči plošin "LEVÁ << 0 >> PRAVÁ"). Toto zprovoznění je signalizováno nastupujícímu na vozíku rozsvícením téhož tlačítka. Stroojvedoucí znovu stlačí a drží (z důvodu bezpečnosti) tlačítko na skříni vozu. Obě křídla vstupních dveří se samočinně otevřou (doporučuji ale dveře otevřít předem - některým dveřím trvá otevírání déle a mozeček plošiny to vyhodnotí jako vadu a plošina se zasekne - zbytečné problémy navíc). Zvedne se boční a přední sklopná lišta a plošina se zvedne z úrovně podlahy, následně se vytočí z vozu a sjede na nástupiště. Po celou dobu je činnost plošiny doprovázena zvukovým a světelným signálem (za jízdy 47 a po zastavení 94 cyklů za minutu - pokud plošina přestane řvát a blikat => problém, řešení níže). Cestující na vozíku najede na plošinu. Sklopením příčného madla zvedne sklopný nájezd.Stlačí tlačítko na madle, (drží tlačítko trvale) a tí ovládá pohyb zdvihací plošiny z nástupiště do nástupního prostoru. Po zastavení cestující na vozíku zvedne příčné madlo, tím se zároveň sklopí sklopné lišty a sklopný nájezd a poté opustí plošinnu. Strojvedoucí přestaví přepínač "LEVÁ << 0 >> PRAVÁ" do polohy 0.
Při nastupování dalšího cestujícího na vozíku se proces se stlačením tlačítka na bočnici opakuje.

Postup při vystupování

Cestující najede na plošinu. Stlačením tlačítka, umístěného na bočním panelu (to jak si ho pletou s tlačítkem otvírání dveří), dá strojvedoucímu signál pro výstup a ten zdvíhací plošinu na příslušné straně vozu zprovozní (přepínačem v rozvaděči plošin "LEVÁ << 0 >> PRAVÁ") - dojde k odjištění příčného madla a zvednutí sklopných lišt. Zprovoznění je signalizováno cestujícímu na vozíku rozsvícením tlačítka na bočním panelu. Cestující poté sklopí madlo, čímž se zvedne sklopný nájezd. Tím je zdvihací plošina připravena k činnosti.
Cestující stlačí tlačítko na příčném madle (drží ho trvale) a tím ovládá pohyb zdvihací plošiny z nástupního prostoru na nástupiště. Opět je činnost plošiny doprovázena zvukovým a světelným signálem.Po zastavení cestjící na vozíku zvednutím příčného madla sklopí sklopný nájezd a odjede na nástupiště. Strojvedoucí vrátí zdvihací plošinu do výchozí polohy do nástupního prostoru (přestavěním přepínače "LEVÁ << 0 >> PRAVÁ" do polohy 0).
Při vystupování dalšího cestujícího se proces se stlačením tlačítka na bočním panelu opakuje.

Nouzový provoz - oficiální verze

Pokud je zdvihací plošina v okamžiku poruchy vytočena ven z vozu, postupujeme následovně:

  1. Přepínačem ovládání brzd (je umístěn na rozvaděči pod krytem zajištěným čtyřhranem - prostě rozvaděč plošin) odbrzdíme brzdu horního (vertikálního) pohonu (přestavěním přepínače do příslušné polohy)
  2. Odklopíme pomocí čtyřhraného klíče pojistku kliky v čelním krytu plošiny, do otvoru zasuneme kliku, která je součástí plošiny (většinou je "ukryta" pod lednicí nebo ve skříňce se SJŘ) a zvedneme plošinu do horní polohy.
  3. Přepínačem ovládání brzd odbrzdíme brzdu dolního pohonu.
  4. Ručně vytočíme zdvihací plošinu do dveřního otvoru kolmo k podélné ose vozu.
  5. Přepínačem ovládání brzd odbrzdíme brzdu středního pohonu.
  6. Ručně zasuneme zdvihací plošinu do polohy u příčky ve voze.
  7. Přepínačem ovládání brzd odbrzdíme brzdu horního pohonu.
  8. Pomocí kliky spustíme plošinu na podlahu vozu.
  9. Přepínačem ovládání brzd sklopíme sklopné lišty na podlahu vozu.
  10. Přepínač ovládání brzd vrátíme do svislé polohy (všechny brzdy jsou zabrzděny)

 Pozn. Doporučuji v kroku 1-2-3 tento postup: nejprve vložit kliku, poté poprosit vlakvedoucího o pomoc - buď ať podrží kliku a nebo ať přepne přepínač. Jde o to že pokud je na plošině nějaká zátěž, po odbrzdění se tato vydá díky gravitaci celkem rychle k zemi. Pokud je tou zátěží postižený na vozíku, může se leknout, nebo i zranit a navíc my pak máme více práe s vytočením plošiny nahoru.. Obdobně je třeba dávat bacha v kroku 7-8.

Pokud je zdvihací plošina v okamžiku poruchy vysunuta do dveřního otvoru, postupujeme podle bodů 5-10.

Pokud je zdvihací plošina bez proudu, platí postup dle bodů 1-10, pouze odbrzdění brzd je nutno provést ručně - po uvolnění zajišťovacích šroubů krytek brzd na krytech zdvihací plošiny a jejich odsunutím a otáčením koleček jednotlivých brzd proti směru hodinových ručiček. Sklopení sklopných lišt se provádí stlačením pružiny na pneumatickém bloku, který je umístěn pod krytkou nad horním krytem zdvihací plošiny. Po skončení nouzového ovládání plošiny je nutno všechny brzdy opět zabrzdit.

Pozn.: Doporučuji brzdy odbrzďovat postupně (mít vždy odbrzděnou jen jednu), jinak je plošina jak gumová a hýbe se všemy směry.

 

Neoficiální nouzový režim, aneb jak jednoduše dostat plošinu zpět na místo

Pokud plošina zůstane viset kdekoliv mimo základní polohu, v 99% postačí následující postup:

  1. Přepínač v rozvaděči plošin "LEVÁ << 0 >> PRAVÁ" do polohy 0
  2. Na stanovišti strojvedoucího ve spodní řadě shodit jistič FA 113 - ovládání plošin
  3. Vyčkat cca minutu
  4. Nahodit jsitič FA 113
  5. Přepínač v rozvaděči plošin "LEVÁ << 0 >> PRAVÁ" na tu stranu, kde je zaseklá plošina
  6. Počkat cca 5 sekund
  7. Vrátit přepínač "LEVÁ << 0 >> PRAVÁ" do polohy 0
  8. Plošina by se měla sama vrátit do základní polohy

Pozn.: Pozor na sklopné madlo, samo se nezvedne, je potřeba ho při dosedání plošiny zvednout a počkat, než do něj zajede z boku trn, který ho zajistí.

EDIT: Po rozhovoru s Michalem Tůmou jsem se dozvěděl, že tento postup praktikují také a že jde vypustit bod 1,5 a 6 a plošina zaleze také.