SW vozidla je naprosto totožný a na displeji se vám objeví nová tlačítka a funkce (některé z nich popsány již v minulosti, ale zdaleka ne všechny).
Zásadní info: U tlačítek „Nouzový hovor“ a „Režim dveří“ se jedná o „centrální“ tlačítka. To neznamená nic jiného, že na vozidlech bez patřičné hw úpravy nebudou tyto věci fungovat, ale v případě spojení s jednotkou 076 a výše tato předvolba jde použít i ze starší jednotky a aplikovat se budou pouze na jednotce s HW úpravou (v současné době 076 a výše).
Nejspíše v průběhu několika dalších dní přibude další jednotka s jedním displejem na stanovišti, která dostane nový sw. Je to v rámci ověření provozu. Papírově je téměř již vše dokonáno, takže po ověření se začne hromadně nasazovat na všechna vozidla. Nasazeno musím být do nového GVD. Pokud nebude, bude problém s informačním systémem na jednotkách se starým sw. K tomu snad nedojde. Vedoucí oprav, IŽD i GŘ O12 o tom vědí, tak nepředpokládám, že by se něco nepovedlo. Ona totiž změna sw na vozidlech sebou přinesla i nový sw pro tvorbu dat jízdních řádů, který neumí spojovat dva různé GVD do sebe. Ač se to na první pohled může zdát nelogické a cestou zpět, tak tomu tak není a víceméně se jedná o sjednocení vstupního datového formátu jako na všech ostatních řadách u ČD, včetně funkce sekundární jízdní řád (od 814/914 počínaje, přes 954, synergy, osobní vozy, 961 či jednopodlažky konče). Starý formát již nebude podporován. Jedinou výjimkou byla vozidla 471. Neslo to sebou neúměrně velká data na přechod GVD (a po překlopení na nový GVD výmaz starých vlaků, aby se databáze zredukovala), kde bylo velké riziko toho, že se něco nepovede (a věřte se že se občas i něco nepovedlo). Velkým plusem je výrazně jednodušší tvorba výluk (například výluka Choceň Brandýs n.O. již byla v tomto prováděna). Dalším plusem je, že přechodem na nový sw pro tvorbu dat, budou jedna zdrojová data pro IS a AVV, tzn. že by údaje měly být totožné. Nyní jsou to dvě rozdílné databáze a náchylnost na chybu tu je tedy větší (ale zatím se mi snad žádnou nepodařilo vyrobit :o) ).
Jinak na základě poznatků a zápisů v knihách oprav a telefonátů z nových vozidel (076 a výše), musela být změněna hláška: „pálení dat AVV na X.voze“ (terminus technicus) na: „aktualizace dat AVV na X.voze“. Telefonáty, co má strojvedoucí dělat, že se mu něco pálí, byly zpočátku úsměvné, ale nakonec po zralé úvaze byla hláška změněna. Slibujeme si od toho ušetření nervů některým z vás, ale také i našich :o) Tato hláška by měla být srozumitelnější. :o) Hláška neznamená nic jiného, než že jsou nahrávána nová data AVV na vozidlo. Při aktualizaci dat AVV nejde zapnout AVV. Z logiky věci nelze jet na něco, co je aktualizováno (platí i obráceně: nelze aktualizovat, pokud se jede na AVV). Po úspěšné aktualizaci nejde avv zadat (vlak nenalezen) cca ještě 1 minutu. Je to ochranná doba nahrávání. Tady platí, že se vám vypíše hláška na displej, kterou budete muset potvrdit (nemá vliv na to, zda se bude či nebude pálit – pokud budou splněny všechny podmínky, pálit se bude), aby vám tam nesvítila stále. Načte se do trvajících poruch (T: ). Po zániku z trvajících poruch začíná běžet zmíněná minuta. Nepředpokládám, že by se datahu GVD nějak extrémně často měnila. Důvodem aktualizace dat budou změny GVD, nový gvd, případně výluky (viz letošní Hrdly) nebo třeba doplnění dalších vlaků do AVV.
S dálkovou aktualizací dat informačního systému je to malinko horší s tou četností, ale tady nebude naopak vůbec obtěžování vypisováním hlášky. Data jsou na vozidlo posílána v průběhu dne (ale třeba i noci). V případě přítomnosti nových dat na vozidle dojde k jejich aplikaci v 1:45 ráno. Další možnost autoaktualizace je ve 3:15 ráno – to je použito zpravidla pro tzv. night verze dat IS). K aktualizaci dochází vždy, když je rychlost rovna nule (dochází k tzv. teplému restartu displeje). Pokud by někdo náhodou v uvedených časem jel a byla připravená aktualizace, tak se neaplikuje v uvedený čas, ale po tomto čase, až bude v=0. Aktualizace trvá do 30 vteřin.
Toť vše asi vše. Moc toho pro vás nebylo, ale měl jsem potřebu to sdělit.
S pozdravem
Petr Hudec
České dráhy, a.s. | DKV Praha
Zkušebna 471 – příprava